1
Agama Islam, Perlembagaaan Persekutuan dan Negara Malaysia:
Suatu Analisis Dalam Mempertahankan Kedudukan
Agama Islam dan Umat Islam di Malaysia
Oleh:
Raja Ahmad Mukhlis bin Raja Jamaludin
( Panel Jawatankuasa
Pemikir Isu Islam Semasa
Pejabat Mufti Wilay
ah Persekutuan
1
)
Sesuatu yang perlu difahami
oleh
rakyat Malaysia secara umum adalah tentang sejarah
Islam yang sekian lama bertapak di Tanah Melayu ini, seterusnya dibinanya sebuah
tamadun Islam di Nusantara melalui raja
-
raja Melayu
-
Islam dan rakyatnya.
Sejarah ini
adalah suatu hakikat yang sangat besar pengaruhnya dalam membina masa hadapan
sehingga memberi pengaruh terhadap kerangka Perlembagaan Persekutuan Malaysia
yang telah dirangka, yang merupakan kesinambungan daripada sejarah tamadun Islam
di Tana
h Melayu.
Justeru, kita sebagai Muslim
-
Melayu di Malaysia seharusnya bersyukur kerana tanah
air kita dibina dan dibangunkan di atas sebuah tapak sejarah keislaman yang kukuh
sehingga binaan kenegaraannya dipengaruhi oleh unsur keislaman tersebut. Persoal
an
sama
a
da Malaysia adalah negara Islam ataupun bukan tidak timbul kerana secara
asasnya, berdasarkan perlembagaan yang meletakkan Islam sebagai agama
Persekutuan dan beberapa peruntukan yang lain di dalamnya, maka, negara Malaysia
dibentuk dengan asas
-
as
as kenegaraan Islam.
Negara Malaysia “Beragama” Islam
Ini adalah suatu realiti yang perlu dikenal pasti oleh ramai orang. Kita sedia maklum
kedudukan Perlembagaan Persekutuan sebagai yang tertinggi di Malaysia, namun
acuannya mempunyai unsur
-
unsur kei
slaman. Memang tidak disebutkan Al
-
Qur’an dan
As
-
Sunnah sebagai sumber hukum tertinggi di Malaysia, tetapi agama Islam sebagai
agama Persekutuan Malaysia juga sebenarnya sudah merangkumi hal yang demikian
atau sekurang
-
kurangnya memperuntukkan usaha ke ara
h yang demikian.
Disebutkan dalam Perlembagaan Persekutuan:
Perkara 3. Agama bagi Persekutuan.
(1)
Islam ialah agama bagi Persekutuan
; tetapi agama
-
agama lain boleh diamalkan
dengan aman dan damai di mana
-
mana Bahagian Persekutuan.
(2) Di dalam tiap
-
tiap Negeri selain Negeri
-
Negeri yang tidak mempunyai Raja,
kedudukan Raja sebagai
Ketua
di Negerinya mengikut cara dan setakat
A
gama Islam
yang diakui dan ditetapkan oleh Perlembagaan Negeri itu, dan, tertakluk kepada
Perlembagaan itu, segala hak, keisti
mewaan, prerogatif dan kuasa yang dinikmati
No comments:
Post a Comment